Sponsoring: Sportstichting VDS Dol Fijn

ZONDER VRIJWILLIGERS KUNNEN WE NIET VERDER

mei 2022

Na bij 1.5 jaar was het eindelijk weer zover. We konden weer sporten bij Sportstichting Dol Fijn. Wat hebben onze deelnemers het sporten maar ook hun sociale contacten tijdens het sporten gemist. Het voelt fijn om iedereen weer enthousiast te zien sporten.

Bij vooral onze oudere deelnemers is wel te merken dat ze zolang niet hebben kunnen sporten. Het gaat nu toch allemaal een stukje moeizamer dan voor de uitbraak van Covid-19. Des te fijner dat ze er nu weer kunnen bewegen en sporten.

Bij een aantal sporten, zoals gymnastiek, schaatsen en fitness zien we helaas een terugloop in het aantal deelnemers. Dit valt enerzijds te verklaren door de leeftijd van de deelnemers en deels dat ze vervangende activiteiten hebben gevonden tijdens de Covid periode.

Bij andere sporten zoals voetbal en zwemmen hebben we juist een wachtlijst. Dit komt door een gebrek aan vrijwilligers. Met de huidige aantal deelnemers kunnen we iedereen voldoende aandacht en begeleiding geven. Voor nieuwe deelnemers, vooral kinderen met naast een verstandelijke beperking ook een stoornis als ADHD of iets dergelijks, is echter veel extra begeleiding nodig. Deze kunnen wij momenteel helaas niet altijd bieden. Dit vinden we wel ontzettend jammer, want juist voor deze kinderen is sporten en meedoen zo belangrijk. Daarom zijn wij op dit moment druk om voor dit vrijwilligerstekort een structurele oplossing te vinden. Daarbij worden wij ondersteund door onder andere de Rabobank Clubsupport.

Dit jaar hebben we met ons voetbalteam in het kader van de maand van het aangepast sporten een avondwedstrijd gespeeld tegen het G-team van vv Drachten. De opening hiervan werd verricht door onze burgemeester en Henk de Jong.

Helaas hebben wij het Hart in Friesland G-zaalvoetbaltoernooi dit jaar niet kunnen organiseren omdat nog niet iedereen het verantwoord vond om deel te nemen aan een toernooi. Daarom hebben we het Hart in Friesland toernooi uitgesteld tot volgend jaar. Het vindt nu plaatst in januari 2023. Een nadere datum volgt later.

Dankzij de financiële ondersteuning van onder andere Hart in Friesland hoefden wij - ondanks een terugloop van het aantal leden - de contributies niet te verhogen. Bovendien hebben we onze vrijwilligers kunnen voorzien van nieuwe polo's en trainingsjacks.

Het komend jaar willen we gaan verkennen wat nog in ons sportaanbod mist. Hiervoor willen wij een behoefte-onderzoek gaan houden onder onze doelgroep. Mogelijk kunnen we dan eventueel i.s.m. een reguliere sportvereniging een nieuwe activiteit gaan opstarten. Helaas is ook dit weer afhankelijk van het vrijwilligersaanbod. Daarom hier de dringende oproep:

Wil en kun jij iets betekenen voor iedereen die ondanks een (verstandelijke) beperking lekker wil bewegen en sporten bij Sportstichting Dol Fijn? Wij hebben heel veel verschillende vrijwilligersfuncties. Kijk eens op onze website

HART IN FRIESLAND AL MEER DAN 10 JAAR SPONSOR VAN SPORTSTICHTING VDS DOL FIJN

maart 2021

Voordat Stichting Hart in Friesland in 2010 hoofdsponsor werd van sportstichting VDS Dol Fijn, stonden zij er financieel slecht voor. Er was niet genoeg geld om de sporters op een passende manier te ondersteunen en lekker te laten sporten. Mede door deze sponsoring is Sportstichting VDS Dol Fijn nu gelukkig weer een financieel gezonde stichting. En daar zijn ze erg blij mee. Want alleen op deze manier kunnen zij het sporten voor mensen met een beperking mogelijk maken en betaalbaar houden.

Sporten mogelijk maken? Ik hoor het u bijna denken. Ja inderdaad, sporten mogelijk maken. Even lekker sporten… Dat doe je om je lekker te voelen en zonder daar al te veel bij na te denken, toch?! Je stapt op de fiets of in de auto en even later sta je op het voetbalveld of de tennisbaan te zweten. Sporten is gezond, dat weten wij. En samen sporten schept een band. Juist daarom zou sporten voor iedereen bereikbaar moeten zijn, los van het niveau waarop hij of zij de sport beoefent.

Maar, wat voor de een heel simpel is, is dat voor de ander zeker niet. Daarom zet Sportstichting VDS Dol Fijn zich al meer dan 35 jaar in voor de beweging van mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. En die hulp is keihard nodig, want zonder een steuntje in de rug is het voor deze mensen vaak onmogelijk om van sport te kunnen genieten.

Van Bowlen tot Zwemmen

Wekelijks sporten bij ons zo’n 160 deelnemers. De sporten die zij beoefenen lopen uiteen van zwemmen en bowlen over wandelen en gymnastiek tot fitness, voetbal en schaatsen. En wat zijn de deelnemers steeds weer enthousiast hierover. Het fijne is namelijk dat ze mee kunnen doen met hun favoriete sport en dat helemaal op hun eigen niveau. Binnen reguliere sportverenigingen is dat vaak helaas niet mogelijk.

Toch niet alleen het sporten zelf is belangrijk voor de deelnemers van Sportstichting VDS Dol Fijn. De sociale contacten zijn minstens net zo waardevol voor hen. Als er iemand van de groep ontbreekt wordt er ogenblikkelijk gevraagd waarom hij of zij er niet is. De onderlinge binding is groot. Dit is ook te zien op ons jaarlijks slotavond in discotheek Champino. Daar maken alle deelnemers en vrijwilligers er elk jaar weer een groot feest van.

Het wordt een mooi sportseizoen

Op 12 januari 2019 organiseerde Sportstichting VDS Dol Fijn het 11e Hart in Friesland G-zaalvoetbaltoernooi. Aan dit toernooi nemen meer dan 15 teams deel uit Friesland en Groningen. En natuurlijk besteden wij extra aandacht aan deze jubileumeditie. Daarnaast zijn wij het hele sportseizoen door bezig om projecten te organiseren om meer kinderen met een beperking aan het sporten te krijgen.

Op 29 december 2019 bestaat Sportstichting VDS Dol Fijn 40 jaar. Wij zijn ons volop aan het voorbereiden om een grote sport- en speeldag te organiseren. En ook een reünie voor alle (oud-)vrijwilligers is gepland.

U ziet, plannen genoeg. En de sponsoring door Hart in Friesland is voor ons een extra steuntje in de rug bij al onze activiteiten. De dagelijkse leiding ligt bij Dol Fijn in de handen van een vierkoppig bestuur. Maar alleen samen met de meer dan 50 vrijwilligers en de financiële ondersteuning van bedrijven en organisaties kunnen wij onze activiteiten daadwerkelijk organiseren. En om onze ondersteuning ook in de toekomst te kunnen blijven bieden hebben we hulp nodig… En hard ook!

Wilt u iets voor ons betekenen?

Op dit moment zijn wij op zoek naar een penningmeester en een bestuurslid. Maar ook vrijwilligers bij de verschillende sporten zijn altijd van harte welkom. Met een paar extra handen wordt het werk vaak net iets gemakkelijker. Dus, zit uw sportieve hart op de juiste plek en wilt u enkele uurtjes per week in dienst stellen van een ander? Dan horen wij dit heel graag. Eén ding kan ik u namelijk beloven: de dankbaarheid die u zult ervaren is niet in geld uit te drukken.

Mocht u geïnteresseerd zijn dan kunt u contact opnemen met:
Lucas Dries, voorzitter Sportstichting VDS Dol Fijn.
E-mail: voorzitter@sportstichingdolfijn.nl

En als u een keer mee wilt doen of eens wilt kijken bij één van onze sporten dan kunt u voor alle sporten, de trainingstijden en extra informatie vinden op onze website www.sportstichtingdolfijn.nl

Stichting Hart in Friesland - Sportstichting Dol fijn
Stichting Hart in Friesland - Sportstichting Dol fijn : zwemmen